LEDA MÆRSK

LEDA MÆRSK, bygget på Odense Stålskibsværft A/S (Nr.138) afleveret 1957 til Tank- og Ruteskibe I/S. Fragtskib, 6 passagerer. 12.350 tdw. Længde 154 meter, bredde 19,5 meter og dybgang 8,5 meter. Diesel 8 cyl. B&W 874-VTBF-160, 11.100 IHK. fart 17,5 knob. Ophugget i Port Alang 1983.
Kort over jorden rundt farten.

Med Leda Mærsk i Jorden rundt farten.

Leda Mærsk passerer Gibraltarklippen

Efter at være udlært som maskinarbejder på Maskinfabriken SIO i Odense og aftjent min værnepligt ved Sjællendske Ingeniørregiment i Farum, blev jeg efter en samtale på A.P.Møllers kontor på Kgs. Nytorv ansat som ueksamineret maskinassistent. Kort tid efter var jeg på vej med bus til Genoa, for at mønstre i Leda Mærsk. Skipperen var O. Caroc og maskinchefen Børge Kjærsgård Andersen.

Fra Genoa, sejlede vi gennem Middelhavet, passerer her Gibraltar, og videre over Nordatlanten på vej mod Halifax på Nova Scotia. Jeg var som maskinassistent sat på 4-8 vagten sammen med 1.mester Leo Amelung. Vi havde under rejsen forholdsvis godt vejr, så de helt store søsygeture ubeblev heldigvis. Livet ombord i et skib, var en helt anden verden end det jeg havde tidligere havde oplevet som læredreng og soldat.

Leda Mærsk på den let tilisede St.Lawrence flod.

 Fra Halifax, sejlede vi op af St. Lawrence floden til Montreal og Quebec. Hvor vi lastede og los-sede gods til og fra fjernøsten. Fra Canada var alle former for stykgods samt de store avispapirruller og asberst.

Vi var sammen med et par montører fra Nordisk Ventilator, i fuld gang med at installere air-condition. Så vi så frem til at det kom til at fungere.

Derfra ned til Boston og New York og A.P.Møllers store kajanlæg Pier 11 på Brooklyn, som jo var "hjemhavnen"

Husene i President Street.

 

Mit første syn af New York, var husene i President Street som lå lige udenfor gaten på Pier 11. Jeg havde jo familie i New York, nemlig min morbro-der Viggo som også det meste af sit liv havde sej-let. Han var kommet til USA i 1939, sejlede i en del af krigen i konvoj sejlads over Nordatlanten og sluttede krigen som juniorløjtnant i US Navy. Hans hjem på Staten Island, blev mit faste holde-punkt når vi var i New York. 

Manhatten, set fra Pier 11.

Liggetiden i New York var normalt en uges tid. Både fordi vi blev næsten helt udlosset og for at få tiden til at passe ind i sejlplanen.

Så der var god til besøge familien samt at få set en del af New York. Den første gang jeg blev hentet af min onkel Viggo, dumpede vi på vej over til hans hjem, lige ind på Monteus Bar på Atlantis Avenue, for at få en Budweiser. Min onkel og bartenderen kiggede på hinanden og det viste sig at de sammen, ombord på et norsk skib, var kommet til USA i 1939.

Den unge maskinassistent foran Rockefeller Center i New York julen 1965.

 

 

En af de faste tradtioner i New York, var når de forskellige besætninger fra skibene, mødtes på Pats Bar, som var et havnearbejderværtshus, for en snak og  middagsøl.

Der blev også tid til Sightseeing i New York, Empire State Building som dengang i 1965 med sine 381 meter, var en af verdens højeste bygning. Også Central Park og Times Square, med sit sprudlende liv blev besøgt.

En sf de store oplevelser var da jeg så det store juleshow i Radio City Music Hall, med Danny Kaye og Bing Crosby.

 

Leda Mærsk i søen på vej mod Panama.

 

Efter at have lastet i Boston, New York, Phila-delphia, Blatimore og Newport News var Leda Mærsk nu på vej ned mod Det Caribiske Hav og passagen af Panama Kanalen. Efter at have bunkret i Cristobal og besøgt det "berømte" sted Samba Bar, var det tid til at gå ind i kanalen og dens sluser. Det var en oplevelse at passere der for første gang.

Leda Mærsk i Panama Kanalen.

 

 

 

 

 

Ved passagen af Panama Kanalen, fra Det Caribiske Hav mod Stille-havet i Gatun Slusen løfter 26 meter op til Gatun søen. Fra søen sejles der gennem den gravede del af kanalen til Pedro Miquel- og Miraflores Slusen sænket de 26 meter igen og kan så ved Balboa sejle ud i Stillehavet. En facinerende rejse på 81 kilometer.

Marineland i Los Angeles.

 

 

Efter Panama var det så de to store havne på USAs østkyst, Los Angesle og San Francisco. I Los Angeles var der store muligheder sightseeing, Disneyland og Marineland. I San Francisco var det jo en tur med den berømte Cable Car.

Derefter var der en længere rejse over Stille-havet til den første havn på østen, nemlig Manila.

Rose Garden i Manila.

 

 

 

Så var det den første havn på østen og i Manila gik det løs på Sally Bums, Pissekroen og Rose Garden, med Tanduay rom og San Miquel beer. Opholdet her var ganske kort, kun et par dage før det gik videre mod Bangkok.

Båd med "pigerne" på Phraya floden i Bangkok.

 

Efter et par dages sejlads fra Manila, var vi nu nået Bangkok og efter et par dages ventetid ude i bugten var vi nu på vej op ad floden til Klong Toey. Op mod eventyret i Bangkok og et ophold på en uges tid, så der blev tid til både Monkey-shine og pigerne på MosquitoBar samt sightseeing templer og flydende marked. Eventyret på østen var nu igang.

Maskinassistenter fra Leda Mærsk foran MosQuitoBar. Fra venstre Per, Marstal, en af pigerne, en nordmand og jeg selv.

 

En dag på MosQuitoBar, startede med at Skorstenen" blev bragt derop og så blev det første bryg lavet. Tre til fire flasker Monkeyshine, et par colaer og en sur sok eller andet til at give "smagen" og så gik det løs. Nyankomne blev dømt til at donere, Monkeyshine, colaer eller måske en pistøffel alt efter hvordan bryggen i løbet af dagen havde udviklet sig. Om aftenen flyttede man op på første sal til " Natklubben" hvor festen fortsatte.

I løbet af dagen, kunne der også blive tid til en svømmetur og et godt måltid med på Mariners Club, som lå lige ved siden af MosQuitoBar.

 

 

 

 

 

 

 

MosquitoBar
Mariners Club
Hus i "Sumpen" hvor damerne fra MosquitoBar boede.
Tempel.
På strømmen i Singapore afventende kajplads.
Kineserpigerne klar til at gå ombord for at ren-gøre vores højtanke, så de var klar til lastningen af latex og palmeolie på Indonesien.
TigerBalmGarten i Singapore.

 

 

 

Efter et par dage i søen, var det nu Singapore. Når vi lå på strøm-men, var der mulighed for landgang med shoreboat ind til Clifford Pier. Vi fik også derude besøg af "sodavandspigerne". Udover ind-køb, var der også tid til lidt værtshusbesøg og det var mest Union Bar og Ritz som lå på Anson Road og senere på natten gik det løs i Bugis Street (som vrimlede med "billy boyes"). Men der blev også tid til sightseeing i den flotte by og lidt spisning på Cellar Bar. Og mås-ke en "Singapore Sling" på Raffels Hotel. 

Ø mellem Sumatre og Java, som vi passerer i skumringen på vej til Djakarta.
Leda Mærsk losser på strømmen udenfor Djakarta.
Der handles med frugt, man kom langt med et stykke Lux toiletsæbe, som betaling.
Leda Mærsk på vej op af Musi floden til Palembang på Sumatra.
Lokal losning af pramme i Belawan på Sumatra.
Skibshunden som "bådsen" fik i Belawan.
Jeg selv i TigerBalmGarten i Singapore

 

 

 

 

 

Vi var nu igen tilbage i Singapore, efter nogle uger på Indonesien. Der havde vi på de mange små pladser virkelig set østen. Lige fra Radiobar i Djakarta til et lille værtshus i Padang hvor jeg for første og eneste gang i mit liv prøvede euforise-rende stoffer, idet jeg prøvede lidt  marihuana. For første gang havde jeg også spist frølår og andet godt. Vi havde lastet alle former for last og havde også fået Latex og Palmeolie i vore højtanke.

Slangetemplet på Penang.
Lastning af tin i Port Swettenham.
Navnet agter "friskes op".

 

 

 

 

Efter lastningen i Port Swettenham, hvor der var tid til lidt godt at spise og en svømmetur i sømandsklubben. Var det Penang og vi var nu tilbage på et livligt sted, hvor der var både tid til lidt sightseeing til det berømte slangetempel, hvor vi gik rundt mellem slangerne.

Derefter var det afsejling til Colombo på Ceylon.

Leda Mærsk "på strømmen", billedet er taget af Palle Simonsen fra Leda´s redningsbåd

Post hjemmefra. Maskinassistenterne Palle Simonsen, Per Frederiksen og jeg selv
Gadebillede rea Colombo.

 

 

 

 

Det var nu Ceylon og lastning i Colombo. Her var ikke meget at se, men det var godt og billigt at spise på det store hotel Gold Face, hvor de serverede nogle gode kraftige karryretter. Vi fik dog med hjælp fra sømandsklubben arrangeret en safari. Hvor elektrikeren, 3.mester og jeg sammen med nogle guider tilbragte 3 dage på turen, hvor vi skød nogle mindre dyr.

Lille palmeø ved sydspidsen af Ceylon.
Elektrikeren og jeg selv, sammem ned en af guiderne.
Vi sidder fast i muderet, med vores folkevogns-bus.
3. mester foran vores "hotel".
Leda Mærsk på vej gennem Middelhavet.

 

 

 

Fra Colombo og Trincomale, var det videre op gennem Rødehavet. Fra Suez, var det i konvoj gennem Suezkanalen. En i forhold til Panama, rigtig kedelig tur. Derftra gennem Middelhavet og til Genoa. En rejse jorden rundt var slut.

Jeg var Maskinassistent i Leda Mærsk, fra påmønstringen i Genoa marts 1965 til afmønstringen i Genoa 1966. Hyren var 1695,- kroner/måned incl. farts- og amerikatillæg.