LAUST MÆRSK

LAUST MÆRSK, bygget på Odense Stålskibsværft A/S (Nr.175) afleveret 1965 til Tank- og Ruteskibe I/S. Bulk carrier, 46.350 dwt. Længde 215 meter, bredde 29 meter og dybgang 12 meter. Diesel 6 cyl. B&W 684-VT2BF-180, 15.200 IHK. fart 16 knob. I 1986 ophugget i Shanghai.
Kort over Trampfarten.

Med Laust Mærsk i Trampfart.

Laust Mærsk ved et stort stålværk i Fukuyama.

 

 

 

 

 

Efter en rejse med New Tokaido Line til Osaka, mønstrede jeg Laust Mærsk på reden i Kobe, et par dage før jul. Skipperen var Kaj Friis Petersen og maskinchefen Jens Larsen. Rejsen til Fukuyama, som normalt skulle have taget en snes timer kom til at vare par par dage, grundet flere uheld med hovedmotoren. Det gik så galt at vi til sidst måtte bugseres det sidste stykke.

Der losses kul, med en stor grabbe.
Det lossede kul på stålværkets lagerplads.
Laust Mærsk i sluse i Panama Kanalen.

 

 

 

Efter at være udlosset, sejlede vi i ballast til Baltimore for en last kul mere. Denne gang til et kraftværk ved Yokohama og Chiba i Tokyo Bugten. Undervejs over stillehavet, en rejse der med vor fart på kun 12 knob tog totalt godt en måned. Havde vi flere maskinstop.

Livet ombord i en bulkcarrier, var en omvæltning for en "stykgods-mand". Men vi havde et godt sammenhold i besætningen og kam-rene var også bedre på dette nye skib og så var der air condition.

Pinsemorgenkaffe i søen, fra venstre O.stmd. skipperen, stewardesse og jeg selv.
Mit kammer.
På vej over Stillehavet.

 

 

 

Den "berømte og berygtede" Italienske mobile storeskran. Der var altid noget i vejen med den når den skulle bruges. Medens jeg var ombord, var vi ved at miste den man havde glemt at gøre den fast til dækket, så den var nær røget over-bord da man ville hejse et slæng malerbøtter op.

Neptun modtages af skipperen på broen.

 

 

 

 

På rejse til Dampier i Nordaustralien, skulle vi passere ækvator og da vi havde et par medsejlende hustruer med, besluttede vi i skibsklubben at holde "ækvatordåb". Alle sejl blev sat til for at det skulle blive en oplevelse for alle. Jeg tegnede og trykte dåbsattesten. Dåben blev afholdt da vi passerede linien mellem Celebes og Borneo.

Hele holdet fotograferet på bådedækket, jeg selv står yderst til højre.
Jeg hjælper Kgl. Pilletriller med en dåb, medens min assistent kollegaes kone står og venter på sin tur.
Min ækvatordåbsattest, med navnet "Helleflynderen"

 

 

 

 

 

 

 

Efter et halvt år ombord, sygeafmønstrede jeg i Baltimore. Under min ferie besluttede jeg at læse til maskinmester på Odense Maskinmes-terskole, med start i efteråret 1968.

Jeg var maskinassistent i Laust Mærsk fra på-mønstringen i Kobe december 1966, til afmøn-stringen i Baltimore juni 1967. Hyren var 1848,- kroner/måned incl. farts- og amerikatillæg.