MÆRSK SERVER- HELPER- SHIPPER

MÆRSK HELPER, bygget af Århus Flydedok og Maskinkompani (Nr.152), (søsat 1971 på Rolandswerft, Bremen) afleveret 1972 til I/S A.M.M.M. Mølller og Fællesrtederiet. Supply og ankerhandlingsskib, 499 dwt. Længde 53,6 meter, bredde 11,2 meter og dybgang 3,6 meter. Diesel, to 8 cyl MaK 3800 IHK, fart 13 knob og pæletræk 40 tons.
Kort over supplyservice i Nordsøen.

Supply service i Nordsøen.

Mærsk Server.

Det er en forandring, at komme fra stykgodsskibe på 13.900 dwt. og en længde på 170 meter til et der er på 499 dwt. og en længde på 53 meter. Skibet har nogle helt andre bevægelser, man lige skal vænne sig til. Besætningen var på 9 mand og forholdene ombord var små.

Vi sejlede med alle former for gods, samt bore-mudder, ferskvand og diesel, til borerigge i Nord-søen. Vi sejlede udfra havne som: Esbjerg, Rot-terdam, Immingham, Stavanger, Aberden og Great Yarmouth.

Udmønstringsperioden var fra dansk havn 2 uger ude og 1 hjemme, fra udenlandsk havn 4 uger ude og   2 hjemme. Det gav mulighed for et næstent normalt familieliv, det var ihvertfald bedre end at sejle langfart.

 

Mærsk Server og Mærsk Shipper ved kajen i Esbjerg.
Spillet type waterfall, fabrikat Thrige. Spillet var dieseldrevet og med en trækkraft på 25 tons. Betjeningen skete fra en manøvrepult på A-dæk-ket lige bag spillet.
Anløber kranskib i Nordsøen for aflevering af gods og udskiftning af mandskab.
BP tankskibet British Trust, på 25.000 dwt.

Vi var med Mærsk Server klar til at gå fra Esbjerg til Great Yarmouth, for en charter, da vi fik be-sked om at gå ud til grådybet hvor tankskibet British Trust var grundstødt. En lille slæbebåb fra Claus Sørensen lå der allerede, vi fik slæbewiren op på haveristen og ved højvande fik vi ham truk-ket fri. Hvorefter vi kunne fortsætte videre til Great Yarmouth.

Maskinmesterforeningen havde sammen med de andre organisationer en langvarig diskussion med rederiet, om vor andel i bjærgelønnen. Det blev først afgjort i 1974 og jeg fik 6000,- kroner, hvoraf der var 2800,- når "skattefar" havde været der..

Havnen i Great Yarmouth
Mærsk Shipper ved borerig i Nordsøen.

 

 

 

 

 

 

Så var jeg igen på et nybygningskursus, idet vi skulle tage Mærsk Shipper ud, som nybygning fra Århus Flydedok. I kurset var blandt andet et besøg på motorfabrikken MaK i Kiel.

Mærsk Helper.

Efter et halvt år i forsyningsskibene, hvor jeg havde haft en mulighed for at føre et næsten normalt familieliv, idet de fleste udmønstringer havde været med base i Esbjerg. Tog jeg den beslutning at opsige min stilling i rederiet og finde et job i land.

Jeg var 1. Maskinmester i Mærsk Server, Mærsk Shipper og Mærsk Helper fra februar 1972 til september 1972. Hyren var 6040,- kroner/måneden.