SKIBSSPECIFIKATIONER SAMT HISTORIEN

LEDA MÆRSK.

IMO 5205291, kaldesignal OWEC.

Leda Mærsk, som var bygget på Odense Stål-skibsværft A/S (Nr. 138) og afleveret marts 1957 til Tank og Ruteskibe I/S København, var det første skib i rederiet der bar dette navn.

Fragtskib, 6 passagerer, 12.350 dwt. længde 154 meter, bredde 19,5 meter og dybgang 8,5 meter. Diesel 8 cyl. 2-takts B&W 874-VTBF-160, 11.100 IHK, fart 17,5 knob.

Shelterdæk. 5 lastrum med 2 mellemdæk i de 3 forreste lastrum. 8 samsonposter og 1 lademast. Tyve 5 tons bomme, to 15 tons og en 60 ton sværvægtsbom.

Solgt i 1977 til Brace Transport Corp. i Monrovia og omdøbt til Leda Maersk. Solgt i 1981 til Saudi Najd Shipping Co. Ltd. Jeddah og omdøbt Saudi Cloud. Ophugget i 1983 i Port Alang.

EFFIE MÆRSK.

IMO 5097955, kaldesignal OUNJ.

Effie Mærsk, som var bygget på Odense Stålskibs-værft A/S (Nr. 131) og afleveret oktober 1955 til Tank og ruteskibe I/S København, var det andet skib i rederiet der bar dette navn.

Fragtskib, 6 passagerer, 10.710 dwt. længde150 meter, bredde 19,7 meter og dybgang 8,7 meter. Diesel 9 cyl. 2-takts B&W 974-VTBF-160, 12.500 IHK, fart 18,5 knob.

Shelterdæk. 5 lastrum, 2 master, 8 samsonposter og lademast. Tyve 5 tons bomme, en 15 tons og en 60 tons.

Forlænget, på værft i Japan, i 1965 til 167 meter og tonnagen øget til 12.270 dwt.

Solgt i 1973 til Breeze Transport Corp. Monrovia og omdøbt Effie Maersk. Ophugget i Kaohsiung 1979.

LAUST MÆRSK.

IMO 6521070, kaldesignal OYUY.

Laust Mærsk, som var bygget på Odense Stålskibs-værft (Nr. 175) og afleveret november 1965 til Tank og Ruteskibe I/S København, var det andet skib i rederiet der bar dette navn og var opkaldt efter A.P.Møllers tipoldefar.

Bulk carrier, 46.350 dwt. længde 215 meter, bredde 29 meter og dybgang 12 meter. Diesel  6-cyl. 2-takts B&W 684-VT2Bf-180, 15.200 IHK, fart 16 knob.

7 lastrum med siderullende lugedæksler, intet lossegraj. En 3 tons mobilkran til stores og proviant.

Solgt 1971 til St. Asimi Maritime Co. Ltd. Monrovia og omdøbt St. Asimi. Solgt 1978 til Neptunea Transegeo Navira Grækenland og omdøbt Olkas. Solgt 1980 til Marifran S.A. Buenos Aires og omdøbt Antartico. Solgt 1986 til Ocean Star Shipping Ltd. St. Vincent & Grenadines og omdøbt Ocean Star. Ankom i 1986 til Shanghai for ophugning.

CECILIE MÆRSK.

IMO 6717837, kaldesignal OUWM2.

Cecilie Mærsk, som var bygget på Kockums Mek. Verkstads A/B Malmø (Nr. 505) og afleveret november 1967 til Tank og Ruteskibe I/S Køben-havn, var det første skib i rederiet der bar dette navn.

Fragtskib, 4 passagerer, 13.900 dwt. længde 173 meter, bredde 24,8 meter og dybgang 10,5 meter. Diesel 9-cyl 2-takts B&W 984-VT2BF-180, 22.500 IHK, fart 24,5 knob. Udstyret med en 1000 HK KaMeWa bovpropel.

Shelterdæk, 6 lastrum. Sideporte i hver side. Kølelastrum. Forstærket for tung last. Tanke til 1800 tons latex og vegetabilsk olie. 4 par samsonposter, seks 5 tons bomme, ti 10 tons bomme, en 30 tons og en 60 tons sværvægtsbbom. To 5 tons kraner. 

Ombygget 1981 hos Hitachi Zosen, Innishima, ændret til fuld containerskib. Forlænget med 26 meter og bredden forøget med 5,7 meter. Ny tonnage 24.617 dwt. 1222 TEU. 40 tons portalkran monteret.

Solgt 1991 til CMB Belgien og omdøbt CMB Winner, i charter navnet midlertidig ændret til Contship Antwerp. 1993 i charter og navnet ændret til Red Sea Ensemble. I 1994 solgt til Ulysses Maritime S.A. Panama og omdøbt Bilbao Express. Ankom i 1997 til Port Alang for ophugning.

CHASTINE MÆRSK.

IMO 6815081, kaldesignal OWCY.

Chastine Mærsk, bygget på Bergens Mek. Verkste-der, Bergen (Nr. 462) og afleveret juli 1968 til Tank og Ruteskibe I/S København, var det fjerde skib i rederiet der bar dette navn.

Fragtskib, 4 passagerer. 13.900 dwt. længde 173 meter, bredde 24,8 og dybgang 10,5 meter. Diesel, 9 cyl. 2-takts B&W 984-VT2BF-180, 22.800 IHK, fart 24,5 knob.

Shelterdæk, 6 lastrum. Sideporte i hver side. Kølelastrum. Forstærket for tung last. Tanke til 1800 tons flydende latex og vegetabilsk olie. 4 par samsonposter, seks 5 tons bomme, ti 10 tons, en 30 og en 60 tons saværvægtsbom. To 5 tons kraner.

I lighed med Cecilie Mærsk, i 1980 ombygget til fuldt containerskib med samme specifikationer.

I 1987 solgt til Cosco Shanghai og omdøbt til Hui He. I 2002 ophugget i Nakhodka i Rusland.

RITA MÆRSK.

IMO 5296977, kaldesignal OUMW.

Rita Mærsk, bygget på Nakskov Skibsværft A/S (Nr. 140) og afleveret september 1955 til Tank og Ruteskibe I/S København, var det tredje skib i rederiet der bar dette navn.

Fragtskib, 5 passagerer. 10.604 dwt. længde 147 meter, bredde 19,8 meter og dybgang 8,8 meter. Diesel 9 cyl. 2-takts B&W 974-VTBF-160, 12.500 IHK, fart 18,5 knob.

Shelterdæk, 5 lastrum med kølelast. 2 master, 8 samsonposter og lademast. Tyve 5 tons bomme. En 15 tons og en 60 tons sværvægtsbom.

Solgt i 1975 til Boom Transport Corp. Monrovia og omdøbt Rita Maersk. I 1978 ophugget i Shanghai.

SUSAN MÆRSK.

IMO 5345792, kaldesignal OYXU.

Susan Mærsk, bygget på Nakskov Skibsværft A/S (Nr. 135) og afleveret i juni 1954 til Tank og Ruteskibe I/S København, var det andet skib i rederiet der bar dette navn.

Fragtskib, 5 passagerer. 10.704 dwt. længde 144 meter, bredde 19,8 meter og dybgang 8,7 meter. Diesel 9 cyl. 2-takts B&W 974-VTBF-160. 12.500 IHK. fart 18 knob.

Shelterdæk, 5 lastrum 2 master, 8 samsonposter. Tyve 5 tons bomme. En 15 tons og en 60 tons sværvægtsbom.

Solgt i 1974 til Davit Transport Corp. Monrovia og omdøbt Susan Maersk. Ophugget i Kaohsiung 1979.

MÆRSK SERVER.

IMO 7113179, kaldesignal GJNM.

Mærsk Server, bygget på Aarhus Flydedok og Maskinkompagni (Nr. 146) og afleveret i august 1971 til D/S Svendborg, var der første skib i rederiet der bar dette navn.

Supply og ankerhandlingskib, 12 passagerer. 757 dwt. længde 53,6 meter, bredde 11,2 meter og dybgang 3,6 meter. Diesel, to 8 cyl. 4-takts MaK, 3800 IHK. fart 13 knob. Pæletræk 40 tons. Thrige dieseldrevet spil af waterfal typen med trækkraft 25 tons.

Solgt 1981 til Anchor Transport Corp. Panama og omdøbt Maersk Server. Solgt i 1987 til partrederiet N. Højlund Hansen Svendborg og omdøbt Stevns Transporter. Solgt 1990 til Mars Trading Ltd. og omdøbt Safe Transporter. 1995 til Hornbech Transporter. 1996 til Transporter. 1999 til BUE Orsay. 2000 til Spica 1. 2001 til Rahdal. I 2006 solgt til Sea Eagles Shipping Emiraterne og omdøbt Sea Power.

MÆRSK SHIPPER.

IMO 7129946, kaldesignal OZIA.

Mærsk Shipper, bygget på Aarhus Flydedok og Maskinkompagni (Nr. 149) og afleveret i maj 1972 til D/S Svendborg, var det første skib i rederiet der bar dette navn.

Supply og ankerhandlingskib, 12 passagerer. 757 dwt. længde 53,6 meter, bredde 11,2 meter og dybgang 3,6 meter. Diesel, to 8 cyl. 4-takts MaK, 3800 IHK. fart 13 knob. Pæletræk 40 tons. Thrige dieseldrevet spil af waterfal typen med trækkraft 25 tons. 

Solgt 1981 til Anchor Transport Corp. Panama og omdøbt Maersk Shipper. Solgt 1987 til World Carrier Ltd. Panama og omdøbt Busy Bee. Solgt 1990 til Torrel Shipping & Trading Corp. Panama og omdøbt Bonnie One. Solgt i 1995 til Italiensk rederi og omdøbt Uragano Secondo. Solgt i 1998 til Bodo Supplier Tyskland og omdøbt Bodo Supplier. Solgt 2005 til Trinity Supplier Inc. Singapore og omdøbt ROV Supplier. I 2008 omdøbt ROV Supporter.

MÆRSK HELPER.

IMO 7235575, Kaldesignal OZEC.

Færdigbygget af Aarhus Flydedok og Maskinkompagni (Nr. 152), søsat på Rolandswerft Bremen som Nr. 982. Afleveret i juni 1972 til I/S A.M.M.Møller og Fællesrederierne og var det første skib i rederiet der bar dette navn.

Supply og ankerhandlingskib, 12 passagerer. 757 dwt. længde 53,6 meter, bredde 11,2 meter og dybgang 3,6 meter. Diesel, to 8 cyl. 4- takts MaK, 3800 IHK. fart 13 knob. Pæletræk 40 tons. Thrige dieseldrevet spil af waterfal typen med trækkraft 25 tons.

Solgt 1981 til Belvoir Shipping co. Ltd. Limassol og omdøbt Red Hawk. Solgt 1984 til CARE Offshore S.A. Marseille, i 1986 tilbagesolgt til Belvoir Shipping. I 1990 omdøbt Hawk. 1991 solgt til Sunset Shipping Ltd. Douglas og omdøbt Seaborn Skua. Solgt 1995 og omdøbt Hornbech Skua. I 1997 omdøbt Skua. Solgt i 1999 og omdøbt BUE Skua. Solgt i 2000 til Akron Trade & Transport, Emiraterne og omdøbt Vega I.