Maskintoppen med udstødningsventilerne.
På vej ned mod Panama, havde vi et større uheld med et cylinderparti. HVM gik i "Slow Down" grundet høj smøreolietemperatur. Da topstykket, hvor alle ventiler forøvrigt var "brændt"
godt fast, var demonteret fandt vi et hul i toppen af stemplet direkte ind til kølekammeret. Brændstofventilerne, som vi havde haft store problemer med, havde virket som en skærebrænder og brændt hullet. Alle dele incl. stempelstangen,
måtte udskiftes. Under stoppet i søen kontrollerede vi alle de andre brændstofventiler og fandt et par defekte.
Efter at have lastet på USA vestkyst og på vej over Stillehavet, havde vi endnu
et uheld. Et som kunne have udvuklet sig til en lille katastrofe. Det føltes som skibet pludselig begyndte at "hoppe" en situation der foværredes, efterhånden som Hvm, efter at den var stoppet, mistede omdrejninger. Det viste sig at være
en brækket bolt ved plejlstangslejet. Havde motoren kørt lidt længere kunne det have udviklet sig til det der kaldes "et ben ud gennem siden", hvilket ville have været meget alvorligt og ville have krævet slæbebådsassistance.
Ved kontrol af boltene på de andre plejlstænger, fandt vi yderligere et par der også var gået løs.