Fra Hong Kong var det via Singapore op til Bombay. Det var under den Indisk/Parkistanske krig i 1971. Det betød at der blev udløst krigstillæg, som var på 2571,- kroner, oveni min månedlige
hyre på 4728,- kroner. Vi holdt jul i Bombay, i 35 graders fugtig varme og uden aircondition, skipperen forlangte at vi stillede til spisningen i sort uniform. Efter spisningen fortsattes aftenen oppe
i land på det store hotel Taj Mahal.
Derefter var det Karachi og så op i Persergolfen og ind i Shat Al Arab kanalen til Khorramshahr i Iran og Basra i Iraq. Begge et par forfærdelige steder. Allerede dengang
kunne man mærke uvenskabet mellem de to lande. Den iranske lods stod kun i den side af skibet der vendte mod den iranske side af kanalen, og det samme gjalt for lodsen fra Iraq. Derfra ned til Kuwait-Damman- Ras Tanura og Bahrein.
På vej ned mod Singapore fik vi besked på at gå ind til Belawan på Sumatra, for at laste rejer i vores fryselastrum. Fryselastrummene havde ikke været i brug i flere år, men chiefen bedyrede over for skipperen
og rederiet at alt var i orden. Da vi begyndte at precoole, fik jeg endnu et chock, condensatorerne var så utætte, at ammoniakken forsvandt næsten hurtigere end vi kunne fylde det på. Kølekompressorerne var også i
en sørgelig forfatning. Efter en svær kamp, nåede vi ned på -9 grader mod kravet på -21 grader.
Undervejs til Hong Kong nåede temperaturen aldrig ned under -8 grader, vi reddede
et par kasser til provianten, før de tøede helt op og resten blev ved ankomsten til Hong Kong "skovlet" i land.