1970 erne

På B&W ved test af den første gantrykran.

Kort efter at jeg var ansat, startede de første rejser. I det første halvår besøgte jeg værfter, som De Schelde i Holland, HDW Kiel i Tyskland, Rauma Pepola i Finland og Ankerløkken i Norge. Den største del af produktionen var stadig de simple produkter for fortøjning af skibet.

I 1976 startede de første store udfordringer, et stort ankerwirespil til OS Lindø og så gik det faktisk stærkt med udviklingen. Det næste store projekt var gantrykraner til Burmeister & Wain, med en bjælke på 34 meter, som med specialtransport blev leveret i et stykke.

Samtidig var der gang i udviklingen af davitter for redningsflåder og Mobbåde, et produkt der gennem årene blev et af Acta,s mest solgte.

Storeskran type PC30, på Hapag Lloyd Flavia, bygget på Bremer Vulkan.
34 meter lang gantrykran for Burmeister & Wain bygget bulkskib, læsses på specialtransport.
Davit type DR10, for udsætning af redningsflåder.
Davit type B750, for udsætning af Mand over bord Båd.
Ny type kran, 30 tonsmeter storeskran med topbar udlægger, det er mig selv der sidder i kranen.
På prøvetur med ARAD på Sortehavet.

Havundersøgelsesskibet Arad.

I 1978 kom den helt store udfordring, et spilarrangement med 4 ankerwirespil til positionering af et havundersøgelsesskib Arad som var ejet at Universitetet i Constanta i Rumænien. Spillene blev monteret på skibet på værftet i Turnu Severin, hvor vi var nede for at starte anlægget op. Nogle måneder senere var der prøvetur på Sortehavet. Det var første gang at vi var involveret i så kompliseret leverance. Prøveturen måtte delvis opgives, da skibet jo selvfølgelig ikke selv kunne lægge alle fire ankre ud, den tilkaldte slæbebåd kunne heller ikke klare opgaven, det krævede vist lidt træning først. Men vi fik det godkendt og kort tid efter placerede de endnu en ordre på et spilanlæg til en nybygning Gigore Antipa en nybygning fra Santirul Naval Mangalia.

Spillene for ARAD, funktionstestes på fabrikken.
Spillene læsses på jernbanevogne på Hjallese Station.
Hotellet i Turnu Severin.
Lokal "vognmandsforretning".
ARAD ved kaj i Constanta, spillene og de store ankre ses.
Dækket med dykkerklokken, spillene var bereg-net for positionering af skibet, når denne var i brug.
Der lægges anker ud med spillet.
Slæbebåden fra den Rumænske flåde, der skulle assistere os.
Ved Sava floden, med forsyningsskibet Desna i baggrunden.

Russiske forsyningsskibe.

I slutningen af 1970erne, var der endnu en stor udfordring. Det var både teknisk, men ikke mindst dimensionsmæssigt. En serie Ankerhandling- og bugserspil, med en trækkraft på 100 tons og en bremsekraft på 125 tons. Spillene var beregnet for en serie russiske forsyningsskibe, bygget på tre forskellige værfter i Jugoslavien. SAVA i Mitrovica ved Sava floden. BORIS KIDRIC i Apatin ved Donau floden og TITOVO i Kraljevica ved Adriaterhavet. Det var en stor og spændende opgave som også bragte mig stor rejseaktivitet. Både ved opstarten i Jugoslavien, besøg i Varna i Bukgarien og Odessa i Rusland for nogle tekniske modifikationer, samt et par år senere et besøg i Baku ved det Kaspiske Hav.

Sammenlagt brugte jeg omkring 4-5 måneder på disse syv skibe, dette inklussive turen i bil fra Odense til Varna i Bulgarien og hjem igen.

10 år senere var et par af skibene tilbage i Jugoslavien, for en overhaling. I den forbindelse fik Acta en større ordre og jeg brugte så igen tid på spillene, sammenlagt nok over en måned.

Montage af 100 tons Waterfalspil og funktionstest af 100 tons inlinespil på fabrikken.
Funktionstest af Waterfallspil på fabrikken.
På SAVA Brodogradiliste i Mitrovica, byggede man skibene, midt på hovedgaden i den lille by.
Spillet på dækket på Desna.
De russiske inspektører og Simic Radovan direktø-ren for SAVA, igang med en af "festerne" i kanti-nen.
Jeg selv, sammen med de lokale på færgen over Savafloden.
Brodogradiliste TITOVA i Kraljevica, med forsy-ningsskibet Danube ved udrustningskajen.
Trækprøve med spillet på Danube, ved en olie-terminal i Kraljevica.
På vej mod Odessa, havde vi et ophold i Moskva. Her er det den Røde Plads med Kreml og Vassilij Katedralen.
Den Røde Plads og GUM varehuset.
Lenin Mausoleum.
Bolsjoj-teateret.
Spillet på Forsyningsskibet Desna.
Besætningen fra Desna i Odessa. Med jeg selv og Claus Kristensen fra Midtfyens Elektro.
Udsigt over Baku.
Hotellet, med mine medrejsende direktørerne for Boris Kidric og Sava værfterne og direktøren for Jugoturbina, samt vore "oppassere" fra mini-steriet for olieudvinding.
AnkerHandlingTug Alatau i Baku.
Testsejllads på det Kaspiske Hav med Alatau.
Desna og Dnepr, var 10 år senere tilbage på Titivo værftet for en ovehaling.
Spillene var i en sådan stand, at de måtte adskil-les med skærebrænder.