1990 erne

I Belfast, foran et af de mange vægmalerier der fandtes over hele byen.

 

Harland & Wollf.

Kort efter at det store gamle værft i Belfast Harland & Wollf, blev privatiseret og dermed delvist ejet af den norske skibsreder Fred. Olsen, fik Acta ordren på kraner for en serie tankskibe.

Kranerne, 2 slangekraner og en gantrykran for hvert skib, blev sejlet fra Odense til Belfast som dækslast på coastere. Det var første gang i mange år at der blev lastet, så stort stykgods i Odense Havn.

Opstarten af kranerne, samt generelle besøg på værftet blev for mig til en 10-12 besøg over årene. Og jeg har i den forbindelse flere gange, måtte ned på gaden i nattøj, medens hotellet blev under-søgt for bomber.

Krandele til H&W lastes i Odense Havn på coasteren Harmony.
Krandele på dækket.
View over tankdækket, med de to slangekraner, på Knock Allan.
Gantrykranen.
Test af slangekran.
Knock Allan ved udrustningskajen.
På Bacalau restaurant i Viano do Costelo.

Havundersøgelsesskibet RRS Discovery.

Kranerne til RRS Discovery, blev under megen møje og besvær og med stor forsinkelse produceret. Det hele blev ikke bedre da den tyske coaster, som skulle fragte kranerne til Portugal, måtte søge nødhavn to gange undervejs med maskinhaveri. Da kranerne på Værftet i Viana do Castelo, fandt kunden ud af at alle fittings og hydraulikslanger ikke var med BSP gevind og derfor blev krævet udskiftet. John Bern og jeg tilbragte en snes dage dernede med opgaven og nåede derfor kun at få kranerne funktionaprøvet, for skibet sejlede til NERC,s base i Barry. Kranerne blev der indjusteret og lasttestet. Kort efter kom der en ny overraskelse, chromem begyndte at "koge" op på cylinderstængerne og alle cylindrene måtte deemonteres og stængerne omforkromes. Da det var overstået fik vi problemer med en teleskopcylinder (se foto). Den blev repareret og genmonteret i Brest. Hvor vi havde et nyt problev med den samme cylinder. Den blev igen demonteret og efter en ny reparation, sendt til Cape Town, hvor jeg rejste ned for at genmontere den og færdigteste kranerne.

RRS Discovery skulle fra Cape Town, ud på sin første opgave en ekspidition ved Antarktis.

Lastning af kranerne på coaster i Odense Havn.
RRS Discovery
Kranerne midtskibs.
Forreste kran.
Agterste kraner.
Portvinshuset Sandeman, som vi besøgte under vores ophold i Portugal.
Portvinsbådene på Douro floden i Vila Nova de Gaia.
Det berømte valfartssted Bom Jesus.
Udsigt over Viana do Castelo og Rio Lima floden.
På pizzarestaurant.
Test af agterste kran.
Test af den store kran.
Kulmine "Pit" i Wales, som vi besøgte og hvor vi var nede i minegangene.
John Bern fra Acta og Hans Jørgen fra LJM, for-søger at adskille defekt teleskopcylinder.
Morgenmad i messen på rejsen fra Barry til Brest.
Morgenmad i messen på vej fra Berry til Brest.
Der arbejdes med teleskopkranen en sen natte- time i Brest.
Landskab med vinmarker i Cape provinsen.
Et farvel til besætningsmedlemmer fra Discovery, yderst til venstre Tony Pool, som jeg havde til-bragt mange timer sammen med.
RRS Discovery, der en sen aftentime afsejler fra Cape Town mod Antarktis.
På Cape Point.

Eleo Mærsk.

Eleo Mærsk var den første af en serie på seks dobbeltskrogede ULCC tankskibe fra Odense Lindø. Acta leverede to 20 tons slangekraner og en 7 tons proviantkran til hvert skib.

Under lastning, på jomfrurejsen, på Golfen var hejsespillet på den styrbord slangekran, blevet beskadiget. Vores overmontør John Bern og jeg rejste derfor ned til Cape Town, for under medsejling til Rotterdam at reparere spillet samt foretage forskellige modifi-kationer af hydraulik-systemerne på alle tre kraner ombord.

Vi fik en god og oplevelsesrig tur, både ved det korte ophold i Cape Town, hvor der blev tid til lidt sightseeing, samt opholdet ombord på rejsen.

Turen er nærmere fortalt i afsnittet under "Sejltid i Mærsk".

Udsigt fra Table Mountain, mod Lion Head og Cape Town.
Helikopteren klar til afgeng, slænget med vore dele står foran. Klar til at blive hægtet under den.
Vi møder Eleo Mærsk, som har slået ned i fart for at tage os ombord.
Den styrbord, 20 tons Acta slangekran.
7 tons Acta proviantkran.
Eleo Mærsk ved olieterminalen Botlek i Rotter-dam, efter to ugers rejse fra Capa Town.
Tre gamle "actanere" fra venstre pensioneret salgschef Hans Peter-sen, jeg selv og pensioneret kon-struktionschef Laurits Agersø.

 

 

 

 

 

 

25 års jubilæum.

Den 1. august 1998 havde jeg 25 års jubilæum. Dagen blev marke-ret ved en reception på fabrikken.

Gæsterne til receptionen.
Jeg selv ved gavebordet.
Montør Frank Nielsen og jeg selv i Gorinchem i Holland.

Kustwacht skib ARCA.

Kranerne på Arca gav os virkelig problemer, især med klassifikationsselskabet Bureau Veritas. Kranerne var til deres offshore krav og det gav mig nogle rejser til deres hovedkontor i Paris, for afklaring af deres stramme krav til snart alt.

Under produktionsfasen, var der et utal af møder, både på fabrik-ken og i Holland, med Damen Shipyard og kunden Rijkswaterstaat i Rotterdam.

Efter leveringen til Slob Shipyard i Papendrecht, måtte hejse-spillene bygges om, da de ikke levede op til kravene om tension med et træk på 50 kg.

I det hele taget havde vi problemer med funktioner af kranerne og måtte sluttelig efter flere modifikationer af hydraklikventiler, ændre pumpesystemet til et trykkompenseret.

Alt i alt havde vi mange besøg i holland og til sidst flere møder for afklaring af det økonomiske.

Knækarmskran på prøvestanden, på fabrikken.
Klar til afgang til Holland, læsset på lowloader.
Hængende i flydekran på skibsværftet Slob.
Fordækket med kranerne, fra venstre Dijkers, overmontør John Bern og jeg selv.
Agterskibet.
Belastningsprøve af agterste kran.
Forskibet.
ARCA lægger til kaj i Scheveningen.
I Hindu tempel i Singapore.

Keppel Singmarine, forsyningsskibe til Mærsk.

Klog af skade, tog vi til London for en afklaring af kravene fra Lloyds register, før vi begyndte konstruktionen af kranerne til de store AHTS til Mærsk bygget på Keppel Singmarine i Singapore.

Leveringerne til det første skib Mærsk Shipper, blev så forsinket at det var på tale at sende kranerne derud med fly. Den endelige aftale blev at de blev sendt med containerskib og at vi så som kompensation assisterede med installationen af kransættet ombord.

Jeg rejste sammen med John Bern derud og det var så første gang siden 1972 at jeg skulle se Singapore og jeg skal love for at byen havde ændret sig siden jeg sidst var der med Susan Mærsk. Selv Bugis street havde de fået ødelagt, dog var clifford Pier som i gamle dage.

Medens vi var der, måtte jeg en tur over til Guangzhou i Kina, hvor der var et par problemer med kranleveranserne til Rita Mærsk.

John Bern sammen med montør fra vores agent-firma Sizom.
Singaporefloden, med rådhuset og statuen af Sin-gapores grundlægger Thomas Raffles.
Raffles Hotel, med julepyntning.
I baren med en Singapore Sling.
Ved den lokale gadebarbersalon.
Knækarmskran og Mob-kran i bagbord side af skibet.
Mærsk Supplier, fotograferet senere i Aberden.
Knækarmskranerne.
På marked i Hong Kong.

Rundtur i Kina, Hong Kong- Guangzhou-Shanghai-Dalian-Beijing.

Min rundtur i Kina startede i Hong Kong, hvor jeg assisterede ved installationen af en kran på den store dredger Lange Wappen. Kranen som skulle bruges til servicering af deres nye 10 meter længere sugehoved, var i tre colli blevet fløjet derud og vi instal-lerede og testede den på en dag.

Det var også første gang siden 1972 at jeg var i Hong Kong, som dog på Kowlon lignede sig selv. Jeg havde weekenden der før jeg skulle videre og fik set de steder vi var i gamle dage.

Derefter med toget til Guangzhou (Canton) ved Perlefloden, hvor jeg besøgte Guangzhou International Shipyard, som byggede en serie produkttankskibe til Mærsk.

Derefter Shanghai hvor jeg besøgte værfterne Hudong Zonghua, for afklaring af leverancer og samtaler om samarbejde om bygning af kranerne til en serie Norgas skibe. Samt et af de andre værfter Shanghasi Edward, som var en af vores store kunder. Jeg havde også en del møder med en svensk skibsreder John Engstrøm, der var igang med bygningen af et Ro-Ro skib Romira.

Endelig Dalian, hvor vi både på Dalian Shipyard og Bohai Shipyard i Huladao, skulle igang med bygning af de store kranarme for slangekranerne til tankskibe til kinesisk redere, hvor der var et krav om delvis kinesisk medleverance.

 

På vej hjem havde jeg et ophold i Beijing, hvor der var et møde med det kinesiske klassifikationsselskab CCS. Jeg nåede også under opholdet der at besøge den kinesiske mur.

Dredgeren Lange Wappen på strømmen i Hong Kong.
Den nymonterede servicekran.
Kowlon med klokketårnet og Ocean Terminal.
Star Ferry på vej mod Hong Kong siden.
Henderson, stedet hvor søfolk købte deres kam-fertræskister.
Marked i Hong Kong.
Guangzhou Internal Shipyard med produkttanke-ren Roy Mærsk.
Hudong Zonghua Shipyard i Shanghai.
Ro-Ro skibet Romira.
Kombikranen på Romira.
Mao statuen på Bond i Shanghai.
Nanjing Road i Shanghai.
Dalian Shipyard.
Michael Sha fra vores agent Health Lead, foran Jinchuan fabrikken i Dalian.
Møde med direktøren Mr. Yu som sidder til højre ved siden af mig.
Opsvejsning af kranbomme.
Xiushuimarket, hvor der solgtes kopivarer.
Indgangen til Den Forbudte By, med Mao,s por-træt.
Den Himmelske Freds Plads og Mao,s Mauseleum.
Den Kinesiske Mur.

Portalkran for Stolt Nielsen kemikalietankskibe.

Et af de andre store spændende projekter i 90erne, som jeg som projektleder brugte megen tid op var portalkranerne til Frederikshavns Værft sidste to nybygninger. På grund af størelsen på portalen, blev kranerne fremstillet hos Monberg & Thorsen i Ålborg. Et gæng af vores egne dygtige montører, monterede kranen sammen og da det var en ny konstruktion var det ikke uden udfordring. Testen ombord på Stolt Effort forløb næsten problemfrit.

Stålhallen hos Monberg & Thorsen.
Køreportalen under montage.
Køreportalen hejses op ombord på Stolt Effort
Portalkranen .