|
|
|
|
|
Ved Jinchuan fabrikken i Dalian.
Outsourcing af produktion til Kina.
Der var nu taget en formel beslutning om udflytning af dele af pro-duktionen til Kina, som nu var Acta,s største marked. Da jeg blev ansvarlig for dette, betød det at jeg i de kommende
år, ja faktisk indtil jeg i 2005 gik på efterløn, var ude i Kina 4-6 gange årligt. Det gjalt både oplæring og tilsyn med produktionen samt deltagelse i commisionering af kranerne. Produktionen lå først på Huding Zonghua værftet i Shanghai, idet der blev indgået en aftale om produktionen af kranerne til en serie gastankskibe til rederiet Norgas. Derefter blev den flyttet til en lille privatejet virksomhed i Jiangyin ved Yangtze floden, nogle timers kørsel fra Shanghai. Virksomheden Jiangyin Maschinery Co, var ejet af mr. Tang og havde en lille egenproduktion af kraner.
Det gik godt en tid og der blev ialt produceret en snes kraner, før samarbejdet begyndte at knirke. I jagten på en anden samarbejdspartner, blev Jinchuan Industrial i
Dalian valgt. De havde tidligere fremstillet nogle kranarme for os, så vi var tilbage hvor det hele startede. Der startede nu et større arbejde med godkendelsen af fabrikken hos de forskellige klassifikationsselskaber samt oplæring af de
ansatte op til vores kvalitetskrav. Dette var ikke altid lige let idet kinesere ikke tager tingene så tungt.
Dalian Shipyard med Da Qing 452.
Slangekran på Nanjing Oil,s tankskib Da Qing 452, bygget på Dalian Shipyard. Den første kran hvor hvor kranbommen var produseret lokalt.
Samarbejdsaftalen underskrives med Hudong Zonghua, om kranerne for Norgas skibene.
Udendørs opsvejsning af kranbomme på Zonghua.
Jiangyin Maschinery Co. i Jiangyin.
Svejsehallen med kranbom og fundament for 350 TM slangekran.
Sandblæsningsfaciliteterne.
30 TM proviantkraner for containerskibe til rede-riet Rickmers, bygget på Jiangsu Yangzijiang.
Slangekran for Dalian Shipyard, under test.
Forhallen i administrationsbygningen på Dalian Shipyard.
Jinchuan Industrial i Dalian
Pladelageret kontrolleres.
Opsvejsning af kranhus, det er ikke lyset i hallen, de rutter med.
Færdig kranbom og fundament.
Møde med DNV surveyer mr. Gu.
Spillet monteres på kranbommen.
Der spændes bolte på kuglekransen under super-vision af John Bern fra Acta.
Jeg instruerer mr. Habin i indjustering af manøv-reventilen.
Forsiden af Fyens Stiftstidende med henvisning til helsidesarktiklen inde i avisen.
Bøjeskibet Jens Sørensen i Odense Havn. I forbindelse med et større
renoveringsarbejde på kranen, samt udskiftning af fundamentet og opsvejsning af revner i dæksfundamentet, fik vi skibet til kaj i Odense Havn. I den forbindelse var det i Fyens Stiftstidende en artikel om mig og Acta.
Kranen demonteres fra skibet, i høj solskin.
En uge senere testes kranen, i snevejr.
A 265 VISBORG. Ved ombygningen af det svenske flådeskib Visborg fra minelægger til kommandoskib, på Turko Repair Yard, leverede Acta en hydraulisk kran. Kranen blev leveret med et temmelig kompliseret godken-delseskoncept, hvis afsluttende kapitel
var en beskrivelse af hvordan kranen når tiden kom, skulle skrottes. Testen af kranen i Turko, var i 25 graders kulde og det var så koldt at mit fotokamera frøs. Ved det svenske kongepars officielle besøg i København i 2007, fungerede Visborg som kongeskib.
Det svenske flådeskib A265 Visborg.
På Horns Rev 1.
Stationsmodulet Horns Rev 1. Til stationsmodulet på Elsam,s første vindmøllepark Horns Rev 1, leverede vi en teleskopkran. Modulet blev bygget hos HBG i Holland. Leveringen af kranen var forsinket og desværre var overfla-debehandlingen
ikke helt i orden. Dette betød at vi efter at modulet var placeret på Horns Rev, måtte ud for at opreparere. Alt inklussive en lift, måtte sejles ud med en af Svitzers slæbebåde. Senere var jeg på flere besøg
derude, fløjet ud med helikopter.
Kranen og en af vindmøllerne.
Overfladebehandlingen oprepareres.
Helikopteren gør klar til landing på modulet.
Skotland. I forbindelse med installeringen af en Acta-Norba neddeler på et komposteringsanlæg i Mintlaw, var
jeg en tur i Aberdeen. På havnen lå dykkerskibet ODSN MAYO ex.Stena Mayo , klar til afsejling til
Barentshavet i forbindelse med hævningen af den russiske atomubåd Kursk. Skibet der er bygget på Århus Flydedok, var jo udrustet med Acta flådekraner.
ODSN MAYO ligger klar til at forlade Aberden, og fjernsynsfolkene gør klar til optagelse.
Acta flådekran DR10, på ODSN MAYO.
Turist i Bangkok.
Kran Maghna Cement Mill i Bangladesh. Kranen som med grabbe blev brugt til at losse cementklinker hos Maghna Cement i Mongla, kollapsede efter godt et år i drift. Selve kranen blev revet af fundamentet i et drej med en fyldt grabbe og faldt ned. Det skete lige før sammerferien,
så vi bad Lloyds Register i Chittagong om at tage ned og besigtige skaden og sende en rapport. Efter ferien rejste jeg selv derud, og efter at have set på delene var min konklussion at kuglekransen i drejet havde sar sig fast og enertien i kranen
havde så revet fundamentet over. Efter en lille uge derude rejste jeg hjem, med et lille stop i Bangkok, hvor jeg legede lidt turist. Jeg var blandt andet nede for at om jeg kunne genfinde det Klong Toi, jeg kendte fra min tid i Mærsk, men ak det
var blevet en containeroplagsplads.
Landevejen fra Khulna til Mongla.
Den kollapsese kran, med det overrevne funda-ment.
Kranen liggende på jorden.
Dakha,s eneste officielle souvenierforretning.
Kraner for Nini og Cecilie oilefeltet. Kranerne
til de to platforme Nini og Cecilie for Dongs Siri oliefelt, som blev bygget hos Bladt i Ålborg, gav os en del problemer. Kravene fra Det Norske Veritas offshore afdeling var strenge og samtidig skulle de leve op til de nye ATEX krav, både
mekanisk som elektrisk.
De to moduler, klar til at blive sejlet ud i Nord-søen.
Allied Shipbuilders, Vancouver. Canadien Coast Guard fiskeriinspektionsskin Gordon
Reid , som vi i 1980erne havde leveret styre-maskinerne til, havde haft en grundstødning. Da begge rorstammer var bøjet krævede ABS begge sty-remaskiner åbnet og overhalet. Jeg supervisede opgaven på værftet.
CCGS Gordon Reid, ved værftet.
Rotoren for styremaskinen i drejebænken.
Royal Canadian Mounted Police i St. Patricksdag,s optog.
Jeg selv sammen med direktør Freddy Ingeman.
Afskedsreception. Den 30 juni 2005, var det efter 32 år på Acta slut, jeg havde valgt at stoppe
for at gå på efterløn og dagen blev markeret med en reception på fabrikken. Sammenlagt var det med min tid i Mærsk, blevet til over 40 år i den maritime branche. Jeg havde i min tid på Acta, først som
overværkfører og sidst som kvalitetschef. Samtidig havde jeg hele tiden også været an-svarlig for vores serviceafdeling. Gennem årene havde jeg udover i Danmark, besøgt kunder, skibsværfter,
leverandører i 35 lande. Jeg fortsatte dog med at arbejde året ud, og var i den periode involveret i flere projekter.
Lande jeg besøgte i min tid på Acta.
Danstar. Coasteren Danstar blev ved Hals Motorværksted udrustet med en Acta kran,
som lossekran.
Kranen monteres i Hals havn, jeg står og taler med rederen.
I Beijing.
Sidste tur til Kina. I slutningen af 2005, var jeg på
den sidste rejse til Kina. Den gav mig mulighed for at afslutte de aftaler jeg havde været med til at indgå, samt at sige farvel til de mange gode forbindelser og i nogle tilfælde gode venner jeg gennem årene havde mødt og samarbejdet
med. Så det var ikke et "ni hao" men et "Zaijian".
Transrapid ( Maglev- magnetbanetog) i Shanghai
430 km/timen i toget fra Pudong Airport til Shanghai.
Vores agenter hos Health Lead i Shanghai, igang med spil.
Jinling Shipyard i Nanjing.
Foran skibe til Brostrøm, på Jinling, hvor Acta leverede kraner.
Møde hos Det Norske Veritas i Dalian.
En eftermiddagsøl i baren på Shangri-La Hotel i Dalian.
Fly fra Dalian til Beijing.
Indgangen til Den Forbudte By.
Den Himmelske Freds Plads (Tiananmen) ved af-tenstide.
Indgangen til Den Forbudte By ved aftenstide.
SAS flyet til København i Beijing Lufthavn.
|
|
|
|
|
|