EFFIE MÆRSK

EFFIE MÆRSK, bygget på Odense Stålskibsværft A/S (Nr.131) afleveret 1955 til Tank- og Ruteskibe I/S. Fragtskib, 6 passagerer. 10.710 dwt. Længde 147 meter, bredde 19,7 meter og dybgang 8,7 meter. Diesel 9 cyl. B&W 974-VTBF-160 12.500 IHK. fart 18,5 knob. I 1965 forlænget til 167 meter og tonnagen oget til 12.770 dwt. Ophugget i Kaohsiung 1973.
Kort over Filippinerfarten.

Med Effie Mærsk i Filippinerfarten.

Quebec.

Efter et par måneders ferie, var jeg nu tilbage, denne gang i Effie Mærsk også som maskinas-sistent. Mønstrede i New York, Skipperen var Kurt Brændekilde og maskinchefen Thorkild Kris-tensen. Samme dag sejlede vi videre til Halifax, Quebec, Montreal og derfra ned til Boston hvor jeg sammen med et par assistentkollegaer blev agterudsejlet og kom ombord igen i New London. Derefter New York, hvor jeg lige fik en chance for at besøge familien. Så gik det videre til Baltimore, Philadelphia og et par havne mere i sydstaterne, før det var passagen af Panama kanalen.

Lodsbåden i Boston.
Marinemuseet Mystic Seaport i New Bedford.
Effie Mærsk ved kajen i Philadelphia.
Effie Mærsk ankommer til New London.
Mira Flora slusen.

 

 

 

Så var der igen bunkring i Cristobal og derefter passage af Panama Kanalen. Og så op til Ensanada i Mexico, hvor vi lasted både bomuld og billig rom til besætningen. Derfeter Los Angeles og San Francisco med et besøg i China Town og den berømte restaurent "Red Garter" hvor der spillede et stort banjoorkester. Derfra gik det i storcirkel over Stillehavet til Yokohama og det var jo for mig det første besøg i Japan.

Et af de "lokomotiver" der styrede os i sluserne.
indsejlinger til sluserne.
Effie Mærsk på vej gennem den gravede kanal.
Vi passeres af amerikansk krigsskib i kanalen.
Isezaki street i Yokohama.

 

 

 

 

 

Første gang i Japan, en hel ny verden mere kold og forretningsmæssigt. Første havn var Yokohama og derefter Nagoya, Osaka, Kobe og Moji. Under et ophold i Moji fik jeg den store oplevelse i Nagasaki at se museet og mindelunden for atombomben.

 

 

 

 

 

 

 

En øl i messen efter stempeltræk. Billedet er ta-get af det japanske bryggeri Kirin Beer. Fra venstre 2.styrmand, et par assistent kollegaer og jeg selv.

Typisk gadebillede fra Hong Kong.

 

 

 

Så var det Hong Kong, endnu et nyt sted og sandelig mere venligt og varmere end Japan. Her var det muligt at købe alt, og jeg stiftede så også for første gang kendskab med vores skrædder Thomsen & Co. Et sted hvor de fleste aftener i land startede, enten ved køb af et par skjorter eller måske en ny habit, og lidt vådt til ganen, samt kinesremad på en af de store restaurenter. Og bagefter på Red Lion eller et andet snedigt sted.

Hong Kong, udsyn over havnen og Kowloon fra Peak.
Djunke ved skibssiden.
Kinesisk djunke.

 

 

 

 

 

 

Undervejs fra Hong Kong til Bangkok, møder vi utallige djunker men også flere af rederiets blå skibe.

Flydende marked.

 

 

 

 

 

Så var vi tilbage i noget jeg jo kendte fra Leda Mærsk, nemlig Bangkok. Så der var gensynsglæde med pigerne på MoaQuitoBar, og "skorstenen" blev flittigt brugt. Der blev udover det daglige vagter ombord også tid til sightseeing.

De "hvide elefanter" i Zoologisk have.
Buddah hustempel.
Der losses Avispapirruller i Manila.

 

 

 

 

Så igen et kendt sted nemlig Manila, så det var op på Sally Bums, Pissekroen og Rose Garden. Efter Manila igen noget nyt nemlig et par havne på de andre øer. Cebu og Samboanga.

 

 

 

 

En eftermiddag på Sally Bums, fra venstre jeg selv, donkeymanden, koksmathen samt nogle af pigerne.

Havnen i Cebu.
Handel og artisteri fra udlæggerkanoer i Zambo-anga.
Effie Mærsk i Yokohama
2.mester Kruse, som jeg gik vagt med på Effie Mærsk.

 

Vi havde fået monteret alarmer på hjælpemotorerne og en enkelt lænsealarm i maskinrummet, således at der ikke længere skulle være en maskinassistent på vagt i maskinrummet under land. Antallet af assistenter ombord skulle derfor reduceres med en og da 2.mester Kruse (som jeg gik vagt med) skulle over i Svend Mærsk og være 1.mester, blev jeg den udvalgte og skulle derfor ommønstre til Laust Mærsk.

Jeg var mønstret i Effie Mærsk i juni 1966 i New York og afmønstrede i Yokohama december 1966. det blev derfor kun til 6 måneder og hyren ombord var 1698 kroner/måned incl. farts- og amerikatillæg.